Saturday, June 19, 2010

Susu Ibu Adalah Anugerah ALLAH Yang Tidak Ternilai

Salam semua..

Ummi adalah antara ribuan ibu-ibu di dunia ini yang memberikan susu ibu secara eksklusif kepada permata hatiku. Tetapi kesedaran yang timbul dari dalam diri ummi ini hanya untuk anak kedua ummi, Nufayl Harith..Semasa mengandungkan adik, ummi banyak membaca artikel-artikel penyusuan, blog-blog ibu menyusu, kutip pengalaman orang, lihat dan belajar daripada ibu yang sedang menyusukan anak..

Antara pemangkin semangat ummi secara alam nyata adalah adik ummi, angah..Nani Shahida..Yang mana beliau menyusukan bayi pramatangnya iaitu Harraz Nu'man (yang juga anak susuan ummi..:-)secara eksklusif. Angah selalu menaikkan semangat ummi..Walaupun tugas hakikinya sebagai seorang doktor sangat sibuk, namun seboleh mungkin beliau akan mencuri masa untuk pam, atau pulang untuk menyusukan Harraz..Dari beliaulah ummi banyak belajar tentang cara pam yang betul, pam yang bagus untuk digunakan dan macam-macam lagi..

Kesian si kakak,masa ummi mengandung ummi kurang ilmu tentang 'breastfeeding'..dari awal-awal kelahirannya lagi ummi sudah campurkan susu..JAHILnya ummi!!!Ketika itu ummi tiada perangsang dan sekeliling ummi tiada yang menyusukan bayi mereka secara eksklusif...kakak..ummi minta maaf sayang...

Ummi sangat-sangat bersyukur kerana ALLAH berikan hidayah kepada ummi..yang mana ummi rasa masih belum terlambat lagi..

Cuma mungkin, ummi agakkesal dengan tanggapan segelintir ibu-ibu yang menidakkan kebaikan susu ibu ini dan memilih untuk memberikan anak mereka susu formula..

Jika ditanya kenapa tidak menyusukan anak mereka..ada yang menjawab:

"Tak larat..anak sangat kuat menyusu..."

"Susu ibu buat anak cirit-birit..."

"Anak tak puas minum susu ibu...Tengah minum tertidur..Bangun menangis nak menyusu lagi..."

"Susu tak keluar..anak tak puas menyusu 'top up'lah dengan susu formula"

Ibu-ibu..jangan jadikan ini semua sebagai satu alasan..Pada pandangan ummi, kalau betul susu ibu itu tidak mengenyangkan, tidak memberikan kepuasan buat bayi..kenapa ALLAH ciptakan susu ibu di dalam badan kita sebagai ibu-ibu..kenapa semakin bayi menghisap susu ibu,susu ibu akan menjadi semakin banyak..Mengapa? Mengapa?

Makanya, ada sebab utama ALLAH ciptakan susu ibu..iaitu kita sebagai ibu-ibu boleh susukan anak kita mengikut permintaan..'supply based on demand'..Setiap ibu yang melahirkan anak,pasti akan ada susu..jangan risau cuma kita perlu tahu bagaimana mahu merangsang susu untuk keluar..

Memang betul, bagi ibu yang pertama kali mendapat bayi..agak sukar untuk menyusukan anak mereka..tidak mengapa..'practice make perfect'..semua itu semua ibu-ibu mengalaminya..cuma yang perlu ada adalah kesabaran dan keazaman yang tinggi..

Anak yang kuat menyusu kalau diberikan susu ibu alangkah nikmatnya bayi tersebut..tetapi kita berikan anak kita yang kuat menyusu itu dengan susu formula..Seperti anak sulung ummi..huhuhu..sedih sangat ibu-ibu..Bila melihat anak-anak yang menyusu secara eksklusif membesar depan mata..rasa sangat gembira kerana dengan susu yang kita berikan anak-anak kita boleh membesar..

Bagi ibu menyusu, kita mestilah menjaga pemakanan kita..Jangan makan sembarangan kerana makanan itu mungkin tidak sesuai untuk bayi kita..Sebab itulah bayi kita cirit birit..

Ummi hanya mampu membantu dari segi nasihat..untuk memaksa bukan sifat ummi..ibu-ibu fikirkanlah sendiri..yang mana yang mahu kita berikan kepada anak-anak kita..susu ibu atau susu formula..



Tazkirah: Persediaan awal mengumpul ilmu semasa kehamilan akan memberikan impak yang besar dalam membesarkan anak-anak..














0 comments: