Saturday, June 19, 2010

Cabaran Anak-Anak Fully CD

Salam..

Macammana Ibu-ibu yang ber 'CD'..seronok kan meng'CD' kan anak-anak..

Diam tak diam dah lebih 2 bulan ummi meng'fully'kan CD kepada permata hatiku..Wah, rajin juga ummi ni ya..:-) Tapi, ummi mengaku memang bukan mudah pada permulaannya ummi mahu menggunakan CD kepada permata hatiku ini. Banyak cabaran, banyak dugaan tidak lupa juga pandangan orang sekeliling ummi..:-(

Pertama sekali sebelum ummi membuat keputusan untuk memakai CD, ummi menjelajah ke blog-blog ibu-ibu yang ummi kenali untuk belajar dengan lebih mendalam bagaimana untuk menguruskan CD. Setelah pandai..cheh..ummi rasa sangat bersemangat untuk mengaplikasikan nya kepada permata hatiku.

Dah beli, bukan terus pakai..Kena 'pre wash' sebanyak 3kali dahulu..Mengeletek rasanya ummi nak menunggu sehingga 3 kali kering CD itu..:-)

Cabaran pertama adalah pandangan orang sekeliling..Abang, Ibu bapa ummi, kawan-kawan ummi..Abang pada mulanya macam percaya tak percaya sahaja pada ummi..Boleh kah ummi membasuh CD setiap hari? Rajin kah ummi nak menguruskan CD? Ummi kena buktikan pada abang yang ummi boleh..Ummi tunjukkan betapa berdedikasinya ummi menjalankan tanggungjawab ummi sebagai ummi yang mengCDkan anak-anak..Selepas seminggu, sedang ummi memasukkan 'insert ke dalam CD..

Ummi: Abang rasa, jimat tak guna CD ni?

Abang: Jimat sangat...Tak payah pergi Mydin lagi beli DD..

Ummi: Alhamdulilah..

Hasilnya sekarang, ummi secara rasminya telah melantik ayah menjadi AJK 'liner' dan 'insert' kerana jika ummi sibuk membuat kerja-kerja rumah yang lain, ayah akan membantu ummi memasukkan 'insert' dan meletakkan 'liner' ke CD..Terima kasih abang..

Keluarga ummi..pada mulanya mereka sangat tak yakin..Gunalah DD, kan senang..pakai,kotor terus buang..huhuhu..Itu yang ummi tak mahu..pakai, kotor, buang..buang DD? bukan..buang duit...!!!Ummi nak menyimpan..Tapi sekarang, kalau anak-anak ummi pakai CD bila pulang ke Muar, mereka akan cakap..comelnya..Dan mereka juga agak kagum melihat kesungguhan ummi membasuh, menyidai CD dan melipat CD..

Cabaran yang seterusnya...bocor di tepi..pada minggu-minggu awal permata hatiku berCD, memang selalu 'leaking' di tepi..terutamanya si kakak..sebenarnya memang si kakak sahaja yang selalu 'leaking'..suci dan bersih cadar ummi sebab dibasuh hampir setiap hari..:-) Penat sebenarnya, kadang-kadang bangun 2-3 pagi tukar CD sebab dah bocor..huhuhu..Ngantuk mata..Kadang-kadang hampir putus asa juga..Sebabnya bukan CD itu tidak bagus, tetapi ummi tidak ketatkan betul-betul CD di permata hatiku itu.. Lagi satu kemungkinan, awal-awal guna daya serapan CD agak kurang..Makin lama guna makin bagus daya serapan tersebut. Dan ia benar..sekarang masalah kebocoran sudah semakin berkurangan. Dalam seminggu mungkin hanya semalam si kakak kebocoran..Si kakak ni memang 'heavy weater' berbanding si adik..

Cabaran seterusnya,CD ni kalau ummi dan permata hatiku 'travel' seperti pulang ke Mersing (kampung ayah), ummi berkursus memang terpaksa ummi 'off'kan..Bukan sengaja tidak mahu guna, tetapi kengkangan seperti mesin basuh dan ampaian yang menjadi permasalahan..huhuhu..Kalau pulang ke Muar, memang tiada masalah..Ummi akan angkut semua CD dengan sabunnya sekali..:-) Rumah mak sendiri, buat macam rumah sendiri..hehehe..

Dan..setiap malam ummi akan peruntukkan masa untuk ummi membasuh najis-najis yang terlekat di CD..Kalau guna DD,mana pernah ummi basuh tapi kalau guna CD terpaksa..Hari-hari buat perkara yang sama. Nampak macam memenatkan..Ya,penat tapi seronok..Mula-mula memang penat dan kadangkala tertekan sebab terlalu banyak kerja tapi, alah bisa tegal biasa..Makin lama ummi makin cekap menguruskannya..Ia bukan satu masalah untuk ummi lagi..Bau-bauan hancing dan busuk najis anak-anak sudah sebati untuk ummi..Mungkin, bila ummi sudah tua..ummi tak larat nak uruskan najis sendiri..permata hatiku tak geli untuk uruskan najis ummi pula..InsyaALLAH, kalau ALLAH panjangkan usia ummi..

Inilah cabarannya..Bukan mudah pada permulaannya..tapi, jika kita tekun, sabar dan kuat semangat..semuanya bukan satu yang mustahil..Dan yang penting, ia selamat untuk anak-anak, boleh menghilangkan ruam lampin (betul..) dan sangat menjimatkan..sudah 2 bulan ummi tak beli DD..DD 2 bulan lepas masih ada 2 beg yang penuh..


Ini antara barang kesayangan Ummi kini..
CD permata hatiku..



Tazkirah: Susah payah pada awalnya..insyaALLAH, ganjaran yang baik akan menyusul di kemudiannya..






0 comments: