Friday, July 23, 2010

EBM Harith 6bulan ++

Salam Jumaat..

Semalam ummi seperti biasa pulang ke rumah meletakkan stok EBM ummi di dalam 'freezer' ummi..huhuhu...bersepah sudah..

Berterabur dengan EBM dalam botol, EBM dalam 'liner', 'ice pack'nya..campur jugak dengan sosej dan daging burger..hahaha..


Inilah EBM Nufayl Harith yang kini berusia 6bulan ++

Alhamdulilah, stok ummi semakin bertambah dari..


EBM Harith 4bulan++


EBM Harith 5bulan


EBM Harith 5bulan ++


EBM Harith 6bulan


Rezeki kurniaan ALLAH s.w.t..ALLAH mudahkan urusan ummi dalam meneruskan niat penyusuan ummi sehingga usia adik 2tahun. Alhamdulillah, adik ummi dah berjaya susukan dia secara eksklusif sehingga dia berusia 6bulan..

Ummi sangat bersyukur dengan hasil ummi ini..Walaupun, ummi sedar ia tidaklah sebanyak mana, tidaklah sebanyak EBM ibu-ibu yang lain, namun ummi masih lagi bersyukur..Adik tidak pernah keputusan susu..sentiasa berlebih-lebih susu ummi dan EBM ummi untuk adik..

Bila orang tengok susu ummi..ada yang akan melahirkan rasa kagum..

"Wah, banyaknya susu.."

Jawapan ummi adalah alhamdulilah dan terima kasih..

Sebenarnya, EBM ummi ini banyak bukan kerana susu ummi banyak..bukan kerana dengan sekali pam ummi akan dapat 10-12oz seperti ada antara ibu-ibu di luar sana..

Tetapi, ini adalah kerana ummi sangat patuh pada jadual mengepam ummi..setiap kali di pejabat atau berjauhan dengan adik, ummi akan pastikan ummi mengepam 2-3jam sekali. Secara puratanya, ummi akan mengepam 3kali di pejabat dan paling kurang 2kali dan itu jarang-jarang sangat berlaku..

Sebab itulah, stok EBM ummi banyak..sebab ummi sentiasa mengosongkan payudara ummi bila tiba masanya. Bukan kerana susu ummi banyak pada setiap kali sesi mengepam..bukan..sebab hasil ummi sekarang pun semakin berkurangan. Tidak semeriah sewaktu di awal-awal dahulu.

Kadang-kadang, sekali pam ummi pernah dapat 6oz, 5oz, 4oz, 3oz dan 2oz..Tapi itu tidak melunturkan semangat ummi..Pam tetap pam..sedikit mana pun, payudara perlu dikosongkan agar susu dapat dihasilkan semula..

Payudara bengkak..dah lama ummi tak alami..huhuhu..alhamdulilah..

Di rumah pula atau di hujung minggu, ummi tidak mengepam..ini adalah masanya untuk adik menikmati 'direct feeding'..

Inilah rutin ummi sehari-hari..tidak pernah jemu dan tidak pernah lelah..segalanya adalah untuk yang terbaik untuk anakku..


Tazkirah: Inilah antara usaha terbaik ummi untuk berikan yang terbaik untuk permata hatiku.




0 comments: